האתר בגרסת בטא, ייתכנו תקלות או שינויים בתוכן

ראיון PnC: אחיה פריד: "תעשיית הרכב החשמלי תשנה את שוק התשלומים"

איך מוצרי התשלום הישירים (A2A) ישנו את השוק, איך יראו הארנקים הדיגיטליים בעתיד, מהן ההזדמנויות בעולמות התשלומים, ואיך דור ה-Z דוחף את התפתחות המוצרים שיאפשרו חווית תשלום חלקה, מייסד ומנכ"ל אינווסטפיי אחיה פריד בראיון.

שיתוף:

"המגמה המשמעותית ביותר שמתרחשת בשוק התשלומים היא הטמעת שירותי תשלום מיידיים כחלק מהמוצרים והשירותים שלהן. למגמה הזאת שני היבטים, ההיבט הצרכני – לאפשר לצרכן חווית שירות חלקה יותר, אך גם היבט עסקי, שכן הטמעת שירותי תשלום מגדילה את ההסתברות לעסקאות לא מתוכננות, כיוון שהיא מציעה חווית לקוח חלקה ונוחה יותר. חברת Bain צופה שהיקף העסקאות. בתחום יגיע ל-7 טריליון דולר עד 2026" מציין אחיה פריד, מייסד ומנכ"ל אינווסטפיי.

"בארה"ב, צפויה צמיחה דו-ספרתית בתחום בשנים הקרובות. הדבר מונע במידה רבה על ידי כלכלת הגיג המתפתחת – עובדים רוצים לקבל את התשלום שלהם מיד בסיום העבודה. בנוסף, תשלומים ישירים מחשבון לחשבון (A2A) יהפכו לנפוצים יותר ויותר. מוצרים אלו פועלים במודל בנקאות פתוחה, שמאפשר ביצוע תשלומים ישירות בין חשבונות בנק ללא צורך בצד שלישי. כך, עסקים יכולים אז להימנע מעמלות חילופיות יקרות, בעוד הצרכנים יכולים להמנע מלהזין פרטים מיותרים של אמצעי התשלום שלהם. כמעט שליש מהצרכנים בארה"ב מעוניינים בטכנולוגיות תשלום חדשות המשפרות את נוחות התשלום".

"המעבר לרכב חשמלי שמתרחשת כעת באופן מואץ כוללת בתוכה מרכיב של טרנספורמציה דיגיטלית רבה בתעשיית הרכב, ועולם הפינטק ייצמד לכך. חברות הרכב יצטרכו להציע חוויה אוניברסלית למותגים שלהן, כולל אפליקציות ללוח המכוונים, שישלבו גם שירותי תשלום לניהול מינויים וחיוב תשלומים. זה יהיה זרז להתפתחות עולם התשלומים".

אנחנו רואים גם כאן בישראל את הדור הצעיר מוביל את השינוי, מתנתק מהבנקים ומאמץ פתרונות חדשים

"2023 הייתה נקודת מפנה כשלראשונה היו יותר בני דור Z בוגרים מאשר מתבגרים. הדור הזה נולד לתוך עולם דיגיטלי והם מצפים לחוויית תשלום חלקה לחלוטין. הם מעדיפים ארנקים דיגיטליים על פני כל אמצעי תשלום אחר, וחברות חייבות להסתגל לציפיות האלה.

בפועל, המשמעות היא שכדי להתחרות, ספקי תשלומים צריכים לעצב מחדש את מסע הלקוח כדי לתת מענה לצרכי דור ה-Z. כולל השקעה בשיווק מונחה מדיה חברתית ובדיגיטל, ופיתוח אפליקציות תשלום A2A".

במקביל, יש ירידה בסטנדרט האבטחה?

"מצד אחד, הונאות בתשלומי כרטיסים יורדות הודות לטכנולוגיות אבטחה מתקדמות כמו 3DS2. מצד שני, אנחנו רואים עלייה בהונאות בתשלומים ביוזמת הצרכן. העסקים הקטנים במיוחד פגיעים כי לרוב אין להם את המשאבים להשקיע באבטחה מתקדמת".

איזה עוד טרנדים יובילו בהמשך את עולמות התשלומים?

טרנד שמתחיל במזרח אסייה ומתפשט הוא אפליקציות שמשלוות מגוון של שירותים פיננסים, שכל אחד ניתן על ידי גוף מתמחה בתחומו. העלייה בשימוש בארנקים דיגיטליים מאיצה את המגמה הזו ולמעשה בעתיד ארנקים דיגטליים יהיו סוג של סופרמרקט פיננסי, והם יהיו חזית טכנולוגית שמאגדת מגוון של נותני שירותים.

תעשיית הטכנולוגיה מצד אחד סובלת מהתכווצות שווים על רקע עליית הריבית, ומצד שני מתפתחת במהירות בעקבות המעבר ל-AI. איך זה משפיע על עולם התשלומים?

"המצב המאתגר בתעשיית הטכנולוגיה דווקא דוחף חברות לחפש הזדמנויות בתחום התשלומים. אנחנו רואים יותר ויותר חברות טכנולוגיה גדולות נכנסות לתחום. קחו למשל את ההצלחה של Apple Pay, או את התוכניות של Twitter בתחום התשלומים. זה מראה שלמרות האתגרים, יש הזדמנויות משמעותיות בשוק.